前記作品『30万円分の番号を控えた1000円札をお客さんの言い値で売る』の関係者の中から出てきた解釈や意見を作家本人がまとめHP上コメント欄に順不同でアップする作品(2011~)


【参考意見 順不同 130225ver】・個々の人格や生臭い金銭感覚がさらされることの居心地の悪さが新鮮・お金を扱った作品の中で、流通に着目させることが新鮮・売る紙幣の数(金額)で作家の力の入れようが明確に数字で可視化できる作品の新鮮さ・誰もがもっているお札を概念により作品化することで、メディウムが限りなく少ないミニマリズムの極北?・「アートは金儲けじゃない」の倒錯。「金こそアート」という皮肉・H・アーレントの労働(生命維持、金銭)の理論モデルとベンヤミンのアウラ、両者における身体的唯一性と複数性の相克・展示価値の極端に低いものを、唯一性と儀式により巨額にするアートの錬金術について再考する契機となる・「もの」を展示して作品とする西洋由来の美術から抜け出したもの・偽札の使用や、何かの犯罪に巻き込まれているようでドキドキする・お金を渡されて嬉しいけど、不気味な感じもする・何もせずお金をもらうことに背徳感を感じる、そんな美術展はあまりない・金銭システムに対する能動的な手触りを実感する・(犯罪やネット炎上、上記の革命も含めて)これから何かが起きるかもしれない緊張感と高揚感・非排他的な関係性の構築。お金によりつながる、ドライで、(通俗的用法としての)関心の領域で開かれた、リレーションのユートピア・なにもせずにもらった1000円が、なにもしていないからこそ妙に価値のあるものに思える・複製可能な他者(金、客、作家、作品、もの、人間など)が、唯一の「個」なんだと改めて意識する契機になる・買った1000円札を意識せずに使ってしまった。大事にしようと思ったのに。日常行為の無意識さを感じる・「お金の流通」という普段意識しないものと、その背後にある、なにか、漠とした大きな存在を感じる・「お金の流通」という普段意識しないものと、その背後にある、なにか、漠とした大きな存在を感じる・自分の財布の中にも、この作品が混ざる可能性があることに不気味さ、世界の複雑さを感じる・「存在の無」である貨幣の現前化、幽霊・アートにおけるマーケットの在りよう、モノ(作品、金銭など)を持つことの重みを改めて考える契機になる・所有の概念への問いかけ・観客同士及び販売担当者、その話を聞いた人たちのコミュニケーション、話のタネになる・法律の盲点、犯罪的な雰囲気を感じるのに該当する罪が見つかっていない現状のスリリングさ・身銭を切って人と違ったことをやろうとする反骨精神、パンクの表現・普段大切にしているお金や、それを中心に回る社会の相対化・求めて能動的に動く、複数の人間による高揚感を感じる・(前回の行為で半数以上売れ残ったことを受けて)群集心理の複雑さを感じる・「経済社会というアジール」を改めて意識させられた・革命モデルの提言「世界は変えることができる」・買い方で地方や場所の特性が浮き彫りになる・買い手としていくらだすか、どう振舞うか挑まれているように感じることの新鮮さ・例えば、105万円分の1000円札をすべてのお客さんが200円足して1200円で買ったとする。 それを13回繰り返すと105万→1123万円強になり、30回行うと105万→2億4900万円になる。(※税は無視。大変都合のよい仮定) この作品が世界で話題になり、模倣する人間が一定以上増えれば、地球上の経済価値システムを根底から融解させる、 人類史に残る芸術作品になるかもしれない。・アートの4Pの意識的な転倒なのではないか※アートをマーケティングの見地から考えると、4P(※プロダクト、プレイス、プライス、PRの頭文字をとった略語。マーケティングの基礎概念の一) におけるプロダクト(商品:作品)偏重の傾きがいまだにあるように思える。あえてそれを転倒し、作品を他の要素の構成・バランスを 変化させることにより、アートの新しいあり方を探る・お客を喜ばせるために、誰でも好きなお金をあげるという率直さが馬鹿馬鹿しくて笑える・H・アーレントの理論モデルにおける労働(生命維持、金銭)と見立てた際のエロスとタナトスの煌き・(手業的な意味での、手触りを持ってとらえられる)「アートっぽさ」の薄い、アートになる前のアート・自ら買値を無根拠に決めることで、生じる責任に奇妙な息苦しさを感じる



Art work to gather opinion and interpretation of my previous work :
『I sell the thousand yen bill for 300,000 yen taking copies of a number,
 and ask the price that visitors want.』,and
upload its on my Website in random order. (2011~) 


(Automatic translated sentence below)
The uncomfortable feeling of being exposed to individual personalities and their fishy sense of money is fresh.
The freshness of a work in which the artist’s effort can be clearly visualized in numbers by the number of bills (amount of money) sold.
The number of bills (amount of money) sold makes the artist’s effort clearly visible in numbers. Art is not about making money.
The irony of “money is art. H. Arendt’s theoretical model of labor (life support, money) and Benjamin’s aura, the physical uniqueness and plurality in both.
Conflict between physical uniqueness and plurality in both H. Arendt’s theoretical model of labor (life support, money) and Benjamin’s aura; Reconsideration of the alchemy of art that makes extremely low exhibition value huge through uniqueness and ritual.
It is an opportunity to rethink the alchemy of art that makes extremely low value objects worth huge amounts of money through uniqueness and ritual.
I feel nervous as if I am involved in the use of counterfeit bills or some kind of crime, I am happy to be given money, but I also feel creepy.
There are not many art exhibitions where you can feel the active touch of the money system.
A sense of tension and elation that something might happen in the future (including crime, internet flames, and the revolution mentioned above). A dry, (in common usage) area of interest, connected by money.
A utopia of relations opened in the area of interest (as a common usage), connected by money, a thousand yen received without doing anything seems strangely valuable because nothing is done.
The 1,000 yen bill that I received without doing anything seems strangely valuable because I did not do anything with it; it becomes an opportunity to reaffirm my awareness that the replicable others (money, customers, artists, works, things, people, etc.) are the only “individuals.
I used the 1000 yen bill I bought without thinking about it. I was going to cherish it. I felt the unconsciousness of my daily activities.
I felt the unconsciousness of my daily activities, I felt the circulation of money, which I am not usually aware of, and something vague and big behind it, I felt the circulation of money, which I am not usually aware of, and something vague and big behind it.
I feel the eeriness and complexity of the world that this work could be mixed in my own wallet.
I feel the eeriness and complexity of the world.
Questioning the concept of ownership.
The thrill of the current situation where no crime has been found even though there are blind spots in the law and a criminal atmosphere.
The rebellious spirit of trying to do something different with one’s own money, the expression of punk, the relativization of money and the society that revolves around it that we usually cherish, the active movement to seek and
I felt a sense of exuberance by multiple people who actively move in search of something… I felt the complexity of crowd psychology (in response to the fact that more than half of the items remained unsold at the last event).
I felt the complexity of crowd psychology.
It was refreshing to feel as if I was being challenged as a buyer to decide how much to spend and how to behave.
For example, let’s say that all customers add 200 yen to a 1,050,000 yen bill and buy it for 1,200 yen. For example, let’s say all the customers buy 1,050,000 yen worth of 1000 yen bills for 1,200 yen by adding 200 yen.
If this is done 30 times, the amount goes from 1.05 million to 249 million yen. (*Taxes are ignored. This is a very convenient assumption.
If this work is talked about worldwide and the number of people who imitate it increases to a certain level, it may become a work of art that will remain in the history of mankind, melting the economic value system of the earth from its very foundation. Isn’t this a conscious overturning of the 4Ps of art?
If we think of art from the perspective of marketing, the 4Ps (acronym for product, place, price, and PR) are the most important factors.
From a marketing point of view, art is an abbreviation for the 4Ps. When considering art from a marketing perspective, it seems that the 4Ps (an acronym for product, place, price, and PR, one of the basic concepts of marketing) are still heavily weighted toward the product (artwork). I dare to overturn it.
In order to make customers happy, we should be frank enough to give money to anyone we want.
The frankness of giving money to anyone who wants to in order to please customers is ridiculous and funny.
The glimmer of eroticism and Thanatos when viewed as labor (life support, money) in H. Arendt’s theoretical model, art before it becomes art with little “artiness” (in the sense of handiwork, captured with touch), and art that unreasonably determines its own purchase price.
I feel a strange sense of suffocation in the responsibility that arises from baselessly deciding the purchase price.