(Chiki Ogiue is not bad, but…)

●動画:1時間57分59秒

●発表日:2023/11/13

https://vimeo.com/manage/videos/894487772

早朝、町の広場に水で大きく文字を描いた行為とそれに関わること

※長い動画のため、適宜スクロール推奨。

ヴァンダリズム※1 と公共道徳、見るもの、見られるもの、見られないもの、見られないまま消えていくもの に関する行為。


私がアートに関わる動機の一つとして、非常に月並みではあるが、日常の生活で見ないような、自分にとっての新しい扉を開くような何かを見たいし、出来るなら自分の手でそれを生み出してみたいという想いがある。

だが、そういったものを中々生み出すことができず、加えて長いこと自分の制作が社会的な日の目も見ていないという状況が合わさると、つい、もっと耳目をひくような過激な作品に活路を見出そうかとの考えが頭をよぎる。その感情は、公共の場に無断で大きな絵を描くグラフィティボマー※2に通じることだと思う。

だがそんな時、私の中で彼が疑義を唱える。そう私の中の荻上チキ氏だ。

私は約10年以上、評論家 荻上チキ氏※3のラジオ番組を断続的に聞いており、公共の場での表現とその責任、政治的正しさに関する氏の発言に自分なりの影響を受けてきた。その私の中の彼が私の中で言う。


「僕(私の中の荻上チキ氏)はどのような人であっても自分の行為を公的な場に出すのであれば、出来る限り、それにより傷つく人たちや生きづらい思いをしている人への配慮や心配りを忘れてはいけないし、仮に直接的にその行為で誰かを傷つけることがなかったとしても、それが二次的にもたらす影響やその行為の持つ暗黙のメッセージにも思いを巡らせるべきだと思っています。勿論、時にはどうしても言わなければならないことや、言いたくはないけれど発信を止められない時もあると思います。ただできることであれば、なるべく多くの人が少しでも社会や生きづらさを抱えた人への配慮を出来るようになれば、世の中はもっと良くなるし、それが表現や発信を職業にする人の責任だと思います。だから例えばいわゆる芸術表現であれば、誰かが傷ついてしまわないよう表現を工夫するであるとか、例えばどこか信頼のできるギャラリーでの展示など何かしらのゾーニングであるとか、もし仮にそれができない場合は、広く人目につくような公的な場ではなく、気心のしれた家族や友人であるとかそういった互いの心理的安全性の確保された空間で私的な表現活動に留めておくであるとか、或いは~」

彼の言う事は当然正しい。だが、


本作では「俺の中の荻上チキ」の正しさと、ある種の暴力性・加害性・負性などを公共的な場で発揮したいという意志の間の衝突、そしてその個人的な葛藤が、いかに社会や世界に対して些末であるかを提示した。


※1 ヴァンダリズム((英: vandalism):故意に他人の所有物を破壊や損傷、または落書きなどする行為のこと

※2 グラフィティなどを街に描く人(ステッカーを貼ることも含まれる)。基本的には違法行為として描く時に使われる表現です。

※3氏や氏の制作物を知る人へは言うまでもないことだが、荻上氏は表現や作品をの持つ暴力性やネガティビティを一概に否定しては決してない。ここで言う「荻上チキ」は、ある種の道徳的正しさの体現者としての「俺の中の荻上チキ」。


(Chiki Ogiue is not bad, but…)

Video: 1hr 57min 59sec

Date of release: 11/13/2023

The act of painting large letters with water in the town square early in the morning and related matters.
*Because it is a long video, we encourage the viewer to scroll as they wish to see it.

Vandalism*1 and public morality, actions concerning what is seen, what is seen, what is unseen, and what disappears without being seen.


One of my motivations for getting involved in art is, although it may sound very prosaic, I want to see something that I do not see in my daily life, something that opens new doors for me, and if possible, I want to create it with my own hands.
However, the current situation of not being able to produce such works, combined with the fact that my creative activities have not been highly regarded by the public for a long time, makes me think that I should find a way to create more eye-catching and extreme works.
I think this sentiment is similar to that of graffiti bombers*2 who paint large pictures in public places without permission.

But at such times, it is he in me who casts doubt. Yes, it is the Chiki Ogiue in me.

I have been listening intermittently to the radio program of Chiki Ogiue *3 for over 10 years and have been influenced in my own way by his statements on political correctness and public expression and its responsibilities. He in me says this in me.

”I (Chiki Ogiue in my mind) believe that any person who puts their actions out into the public arena should, as much as possible, not forget to consider and care for those who are hurt by their actions and those who are having a hard time living. And even if their actions do not directly hurt anyone, they should consider the secondary effects and implicit messages that their actions may have.
Of course, there are times when something needs to be said no matter what, and times when you don’t want to say it but can’t stop yourself from saying it. However, if as many people as possible could give as much consideration as possible to society and those who have difficulty in living, the world would be a better place, and I believe that this is the responsibility of those whose profession is expression and communication.
So, for example, in the case of so-called artistic expression, we should devise ways to express ourselves so that no one will be hurt, or it could be some kind of zoning, for example, an exhibition in a reliable gallery ,or, if this is not possible, then they should keep their activities of expression private, not in a public place where they can be widely seen, but in a space that is psychologically safe for both parties, such as among family and friends who are close to each other, or~”

He is right, of course. But,


This work presented the clash between the correctness of “the Chiki Ogiue in me” and the will to demonstrate violence, aggression, and negativity in the public arena, and how this personal conflict is trivial to the society and the world.


*1 Vandalism: willfully destroying, damaging, graffiti, etc., the property of others.

*2 A person who paints graffiti, etc. on the streets (also includes putting up stickers). Basically, this expression is used when drawing as an illegal act.

*3 It goes without saying to those who know Mr. Ogiue and his works, but he never denies the violence and negativity of social expressions and works in general. The “Chiki Ogiue” referred to here is the “Chiki Ogiue in me” as the embodiment of a certain kind of moral righteousness.